Nieuw Citytrailer concept

Renault trekker met nieuwe wide-spread oplegger

Wide-spread 2-asser oplegger in de Rooy Transport kleuren

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zijkant met schuifdeuren is binnen 2-3 minuten geopend.

De Rooy Transport in ’t Goy nam afgelopen week de eerste twee nieuwe, in eigen huis ontwikkelde, citytrailers in gebruik. De 12.40 lange trailers hebben twee gestuurde assen waarbij de eerste veel verder naar voren geplaatst is dan gebruikelijk. Hierdoor wordt overgewicht op de trekas bij deellading effectief voorkomen. De trailers bieden verder ruimte aan meer dan 45 pallets  en zijn vanaf de zijkant veel sneller te laden en te lossen dan met een schuifzeil.

Lees hier het volledige persbericht:

De Rooy Transport in het Utrechtse ’t Goy nam afgelopen week een nieuw zelf ontwikkeld twee-assig citytrailer concept in gebruik. Hoewel duurder in aanschaf is het uiteindelijk voordeliger in het gebruik. 

De Rooy Transport rijdt distributie met éénassige city-trailers en verschillende soorten bakwagens. Een probleem bij de enkelassige trailers is dat naarmate de auto leger wordt, de trekas overbelast raakt. Tegelijkertijd zocht men al langer naar een systeem om met minder ritten meer te kunnen doen.

Voor dat laatste moest het volume én het laadvermogen omhoog. Daaruit volgde meteen de oplossing voor het eerste probleem: het bijplaatsen van een tweede as maar dan véél verder naar voren dan gebruikelijk. Samen met de Duitse trailerbouwer HDR Trailer Engineering kwam De Rooy tot een concept van 12.40m. binnenlengte. Daaronder kwam een gedwongen asbesturingssysteem van Tridec waarbij de wielen van de voorste en de achterste as tegen elkaar indraaien. Door beide trailerassen stuurbaar te maken, bereikte De Rooy meteen dat de trailer heel neutraal in de bocht ligt en het bekende inlopen van een city-trailer grotendeels achterwege blijft. Dat komt ook de verkeersveiligheid ten goede en zorgt een langere standtijd van de banden.

“In feite heb je met die tweede as een soort naloopas”, vertelt directeur Peter de Rooij. “Maar dan op de trailer en nóg even gunstiger voor de gewichtsverdeling. Daardoor kunnen we nooit meer de trekas overbelasten. Wij hebben geregeld zware pallets en IBC’s. Die staan vaak voorin. Maar op het moment dat de chauffeur gaat lossen, wordt de totale trailer wel lichter maar neemt de druk op de trekas toe omdat het gewicht van de lading achter de traileras niet meer als een hefboom de trekas ontlast. Als je weet dat elke truck gemiddeld tenminste één keer per dag over een weeglus rijdt, dan kun je de rest zelf wel invullen.”

In plaats van schuifzeilen liet De Rooy klapdeuren bouwen en wel over de helft van de lengte van één zijde van de trailer. De voorste helft van de trailer kon zo als Doppelstock worden ingericht. Voor dat doel beschikt de chauffeur over een elektrisch aangedreven palletwagen die tot 1.80 meter hoogte kan tillen.

“Onze normale cities kunnen 15 ton laden, de nieuwe 22 ton. Bovendien komen ze aan een 45 pallets,” aldus De Rooy. “Dat betekent dat we met een goede planning, één bakwagen minder kunnen laten rijden.” De vaste harmonicadeuren aan één zijkant schelen tijd. De chauffeurs zijn er blij mee. Meestal lossen we via de laadklep. Maar we hebben ook wel eens lange zaken. Daarvoor moet het zeil los. Dat kost meteen 20 minuten. En later op het losadres nóg een keer. Die deuren heb je in 2-3 minuten open en dicht.”

Als enig nadeel ziet directeur De Rooij dat zijn trailer duurder is dan een conventionele schuifzeilen city-trailer. “Maar we houden ze 10 tot 15 jaar en we kunnen meer meenemen. Voor mij telde ook het gemak dat mijn chauffeurs ervan hebben. Want wij zijn een duurzaam bedrijf. En dit is voor mij een stukje in de eerste P van People, Planet, Profit.” De Rooy wil bij vervanging van zijn gewone citytrailers helemaal overstappen op twee-assers.