De Rooy rijdt elektrisch voor Jacobs Douwe Egberts Professional

De Rooy transport uit ’t Goy kon afgelopen weken het duurzame karakter van het bedrijf opnieuw tot uitdrukking brengen bij de distributie van een groot aantal nieuwe koffieapparaten voor Jacobs Douwe Egberts (JDE) Professional naar vestigingen van Pro Rail in Utrecht.

Pro Rail had eerder een tender uitgeschreven voor de vervanging van de machines op drie van haar vestigingen in Utrecht. JDE Professional mocht de highend koffieapparaten uiteindelijk leveren. JDE zet zich wereldwijd in om bij te dragen aan een duurzamere koffie- en theemarkt. Het terugbrengen van CO2-uitstoot is daar een onderdeel van. De extra inspanning om ook de aflevering van de benodigde koffieapparaten waar mogelijk zero emissie met een elektrische vrachtwagen te doen, sluit hier dan ook goed op aan.

Dagelijkse zero-emissie distributie

JDE Professional zocht hiervoor de samenwerking met De Rooy, die dagelijks distribueert met een zero emissie HyTruck. “Ons initiatief gaat verder dan de voorwaarden in de tender. Wij kiezen hiervoor omdat wij in elektrische bevoorrading een uitstekende manier zien om effectief bij te dragen aan een betere luchtkwaliteit en leefomgeving van binnensteden. Bovendien helpen we zo de vervoerders die daar nu al mee vooroplopen“, aldus André Berends, Implementation Teamleader bij JDE.

Daarom werden de nieuwe machines direct bij de Rooy afgeleverd waarna de chauffeurs met hun elektrische truck in vijf transporten voor de last mile zorgden en na het omruilen, de oude machines weer afvoerden.

Investeren in vergroenen van het bedrijf

Wij zijn altijd blij als verladers echt gaan sturen op duurzamer vervoer,” aldus directeur Peter De Rooy. “Het is voor ons een bewijs dat wij op de goede weg zitten want wij investeren jaarlijks vele tonnen in het vergroenen van ons bedrijf. Zo rijden wij niet alleen elektrisch maar wekken daarvoor ook onze eigen energie op met meer dan 1500m2 zonnepanelen op het dak van ons warehouse in ’t Goy. Al eerder zijn wij begonnen met het inzetten van trucks op CNG. Eerst voor de kleinschalige distributie. Maar inmiddels kopen wij nagenoeg alleen nog maar CNG en LNG voertuigen omdat ons gebleken is dat die door de voortschrijdende techniek onze hele vervoersbehoefte prima kunnen afdekken.

Focus van verladers

Wij hebben ons eigen aardgasstation en omdat wij werken met biogascertificaten, hebben we de afgelopen jaren alleen al binnen onze transportafdeling in vijf jaar tijd de CO2-footprint met ruim 28 procent weten te verlagen. Dat doen we natuurlijk omdat we zelf zo groen mogelijk willen opereren. Maar je doet het ook omdat het doorwerkt naar opdrachtgevers die zoeken naar middelen om hun eigen MVO-doelstellingen verder uit te bouwen. Dat is een deel van ons businessmodel. We zien dat het werkt: steeds meer verladers gaan om die reden met ons een langdurige duurzame relatie aan.”